آموزش وردپرس
خانه / بهینه سازی سایت و سئو / آموزش تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی

آموزش تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی

تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی
تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی

موضوع جالبی که از مشتریانمان می شنویم این است که هر کس فکر می کند ، موضوع او در گوگل خیلی رقابتی است.در حالی که معمولا چنین نیست و گاها با ما تماس می گیرند و می گویند، یک سایت کوچک یکی دو صفحه ای داریم و فقط هم یک کلمه کلیدی دارد و راحت است…!غافل از اینکه همان یک کلمه کلیدی آنها از هزاران (بله بدون مبالغه هزاران!) کلمه کلیدی دیگر رقابت بیشتری دارد.و بسیار هم مشاهده می کنم که می گویند از بین چند میلیون نتیجه ، الان در صفحه اول هستیم.پس کار خیلی سختی بوده است.در این آموزش مفصلا به همه روش های صحیح و اشتباهات رایج می پردازم.

در این آموزش قصد دارم مبتنی بر منطق، روش تشخیص صحیح رقابت هر کلمه کلیدی رو آموزش بدم.قبل از تشخیص باید، برای خودمان شاخص هایی در نظر بگیریم و این شاخص ها هستند که همه در انتخاب انها اشتباه می کنند.وقتی شاخص ها به درستی تعیین شوند، فقط کمی حوصله و زمان و استفاده از ابزار هاست که منجر به حاصل شدن نتیجه و تشخیص صحیح رقابت کلمه کلیدی مد نظر می شوند.

شاخص های اصلی برای تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی

 

شاخص اول – میانگین تعداد جستجوی کلمه کلیدی در ماه و نگاهی به میانگین آن در سال با استفاده از google keyword planner

با استفاده از آموزش استفاده از Google Keyword Planner قبل از هر چیز کلمه کلیدی را در این ابزار بررسی کنید و ببینید چند بار در ماه جستجو می شود.هر چقدر این عدد بالاتر باشد، رقابت دشوار تر خواهد بود.زیرا بدون شک رقبای بیشتر و قدیمی تری هم دارد.

 

شاخص دوم – قدرت رقبای فعلی که اکنون در صفحه اول گوگل و در کل صفحات اولیه گوگل هستند

قدرت رقبا بر اساس عمر تاسیس آنها(پیشکسوت بودن رقبا) ، از نظر محتوا ، از نظر On Page Seo  و  از نظر Backlink های آنها.

رقبا رو بررسی کنید، ببینید، چند رقیب قدیمی وجود دارد؟سایت های قدیمی همیشه استعداد بیشتری برای صدر نتایج گوگل دارند و به راحتی نمی توان رقبای پیشکسوت قدرتمند را به پایین کشید.

بررسی کنید رقبای فعلی، چقدر محتوا دارند؟محتوای با کیفیت آنها چه اندازه است؟

بررسی کنید رقبا، چقدر اصول پایه سئو و on page را رعایت کرده اند؟آیا رقبایی می بینید که on page ضعیفی داشته باشند؟

طبیعتا، با توجه به این موارد، متوجه می شوید چقدر کار جدی است و شما چقدر تلاش نیاز دارید تا از نظر on page seo و محتوا برتر از رقبا شوید.

بک لینک رقبا را بررسی کنید.از آنجا که این مورد خیلی اهمیت دارد، به عنوان یک شاخص جداگانه به آنها می پردازیم.

 

شاخص سوم – تعداد و کیفیت بک لینک رقبا

شاید بتوان گفت مهمترین بخش تشخیص میزان رقابت کلمه کلیدی، این شاخص است.زیرا ممکن است با بررسی کلمه کلیدی در google keyword planner ، متوجه شوید، که تعداد کمی در ماه جستجو می شود و یا رقبا از نظر محتوا و on page seo آنچنان هم قوی نیستند.اما در عوض ۲۰ رقیب با بک لینک های قدرتمند دارد.طبیعی است، بقیه موارد کم اهمیت می شود و بحث بک لینک مهم می شود.اینجا بحث پیچیده می شود.تشخیص بک لینک های قوی، خود بحث مفصل و پر حاشیه ای است.

ممکن است یک رقیب دارای پنج هزار بک لینک باشد اما همه بک لینک هایش بی کیفیت و مصنوعی است.لذا باید با ابزار های بررسی بک لینک مثل Ahrefs.com   و  opensiteexplorer و … که اکثر آنها دارای محدودیت و پولی هستند، به بررسی بک لینک رقبا بپردازید.اگر میخواهید به صورت رایگان بررسی کنید باید از چندین سایت بررسی بک لینک استفاده کنید.

توجه داشته باشید باید تعداد و کیفیت بک لینک ها را به ازای دامنه  های یکتا بررسی کنید.نه صفحه ها.در حقیقت باید Reffering domain ها را بررسی کنید.نه backlink ها را.اگر لینک رقیب، در همه صفحات یک سایت وجود دارد(sitewide link) ، فقط به چشم یک بک لینک به آن نگاه کنید و قدرت بک لینک های سایت رقیب را نیز بررسی کنید.در حقیقت شما، هم باید قدرت بک لینک های رقبا بررسی کنید و هم کیفیت و تعداد بک لینک های بک لینک های رقبا.(backlinks of backlink).

شاخص های کمکی

استفاده از google trends با آگاهی کامل از نسبی بودن آن – فقط و فقط برای اینکه ببینید، کلمه کلیدی شما رو به رشد است یا افت.همین و بس! در آموزش google trends مفصلا درباره اینکه نباید به طور مطلق از گوگل ترند برای تشخیص رقابت استفاده کنیم گفتم.فقط به عنوان ابزاری کمکی از گوگل ترند بهره ببرید تا از آینده و گذشته کلمه کلیدی مد نظر به صورت نسبی (تاکید می کنم به صورت نسبی.نه مطلق)، اگاهی پیدا کنید.

میزان رقابت اعلام شده توسط google keyword planner و تبلیغات کلیکی که با چشم مشاهده می کنید.

همانطور که در آموزش استفاده از google keyword planner گفتم، میزان Competition کلمات کلیدی که گوگل اعلام می کند بر اساس تعداد تبلیغات کلیکی adwords است.معمولا کلمات کلیدی که رقابتی می شوند، تعداد استفاده کنندگان آن از تبلیغات کلیکی گوگل نیز بیشتر می شود که در ایران به خاطر فیلتر بودن google keyword planner و تحریم از سمت گوگل، این موضوع کمتر صدق می کند.همچنین ممکن است یک کلمه کلیدی واقعا رقابت زیادی از نظر سئو داشته باشد اما تعداد تبلیغات  adwords آن کم باشد.مثلا برای یک فروشگاه موبایل و یا کالاهای خرد ، به صرفه نیست که از google adwords استفاده کنند.ولی ممکن است از نظر سئو بسیار قوی باشند.لذا این شاخص را فقط در گوشه ذهن خود در نظر بگیرید و مطلقا به عنوان فاکتور اصلی تشخیص رقابت به آن نگاه نکنید.

شاخص های هوشمندانه!

– رقبای زنده و همیشه در صحنه!

اینجا دیگر شما نمی توانید با ابزار های بررسی بک لینک یا ابزار های گوگل، پشتکار رقبای فعلی را متوجه شوید. شما باید حس کنید که رقبای شما چقدر پایه کار هستند.امیدوارم تصور نکنید وقتی موفق شدید، وب سایتی را در کلمه کلیدی مد نظر، به صفحه اول و نتایج اولیه گوگل رساندید، رقبا هم بیکار می نشینند و شما راتماشا می کنند! وقتی شما سایتی را به صفحه اول رساندید، یعنی یک سایت، از صفحه اول حذف شده است و سایر سایت ها نیز حدود یک رتبه، پایین تر رفته اند.آن سایت ها که رقیبان شما هستند، صاحب دارند! و بیکار به تماشای ظهور رقیب جدید نمی نشینند.

موضوعاتی که بیشتر با حوزه IT گره خورده است، معمولا رقبای بیدار تری دارد.برای مثال، سایت هایی که در زمینه تجهیزات شبکه فعالیت می کنند، به سئو بیشتر اهمیت می دهند تا سایت هایی که مثلا در زمینه فروش گل، فعالیت می کنند.

همچنین در این میان، صاحبان وب سایت هایی وجود دارند که یک رتبه برای آنها خیلی مهم است.و به محض اینکه ببینند وب سایتشان یک رتبه پایین رفته است، تقلا می کنند تا به جای قبلی خود بازگردند.اینجاست که شما باید بتوانید دورادور به شناخت نسبی نسبت به صاحب وب سایت(های) رقیب یا سئوکار آن، دست یابید که اکثر این شناخت، بعد از رسیدن سایت مورد نظر شما به صدر نتایج گوگل، حاصل می شود.

-رقبای قوی که خیز برداشته اند!

ممکن است رقیبی اکنون در صفحه ۵ گوگل باشد، اما رقیبی قوی است که به احتمال زیاد، به زودی حتی بالاتر از رقبای فعلی در صفحه اول گوگل راه پیدا می کند.شما باید میزان قدرت این رقبا و حتی تعداد آنها را پیش بینی کنید که برای تشخیص این مورد باید وقت و انرژی و حوصله کافی را به خرج دهید و البته باید در تشخیص قدرت رقبا از نظر سئو به شدت حرفه ای باشید و بر اساس فاکتورهای اشتباه، پیش بینی نکنید.

رقبای ضعیفی که همچنان دست و پا می زنند

بررسی کنید چه تعداد رقبا هستند که مدتهاست در حال دست و پا زدن هستند ولی به صفحه اول نمی رسند.هر چقدر رقابت یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، تعداد این گونه رقبا بیشتر می شود.چون سئوکاران یا صاحبان وب سایت رقبا، تا قبل از اینکه دست و پا بزنند، تصور می کردند کار راحتی را انجام می دهند.اما پس از گذشت زمان و تلاش و هزینه متوجه شدند که نه! آن طور ها هم که فکر می کردند راحت نبوده.بسیار از این رقبا، قبلا سایت های دیگری با موضوعات کم رقابت تر را به صدر نتایج رسانده اند و با خود تصور کردند که این کلمه کلیدی هم می توانند.شما باید مواظب باشید خودتان، این گونه فکر نکنید و به سرنوشت آنها دچار نشوید.

موضوع و محدوده رقابت کلمه کلیدی

برای پیش بینی این مورد شما باید موضوع کلمه کلیدی را بررسی کنید.مثلا دکوراسیون داخلی، موضوعی است که هم سایت های تفریحی و سرگرمی رقیب آن هستند.هم سایت های نیازمندی هم انجمن ها، هم شرکت های مرتبط و گاها وب سایت های خبری.همچنین بدون توجه به سایت هایی که این کلمه کلیدی را پوشش می دهند، خود این کلمه کلیدی، دارای زیرمجموعه و حواشی زیادی است.مثلا  لوازم و تجهیزات دکوراسیون خانه و اداره، روش های چیدمان منزل، تصاویر دکوراسیون زیبا و … . موضوعات زیر مجموعه خود دارای رقبایی هستند که موجب می شود، وسعت میدان رقابت شما زیاد شود.

کلمات کلیدی تک کلمه ای

همیشه  رساندن یک کلمه کلیدی تک کلمه ای کار سختی نیست.کلمات کلیدی تک کلمه ای که خاص هستند خیلی ساده است.برای مثال، کلمه الکتروفیوژن، تک کلمه ای است.اما خاص است و خیلی کم در سطح وب به کار رفته است.در عوض، کلمه خرید یا دانلود خیلی دشوار است و تقریبا سئوی این کلمات محال است و اصلا نباید روی این کلمات سرمایه گذاری شود.خرید یا دانلود چه چیزی؟مثال ساده تر، مثلا کلمه “طراحی” .طراحی چه چیزی؟وب سایت؟کاتالوگ؟نما؟الگوریتم؟ .این کلمه نیز به شدت دشوار است و سئوی چنین کلمه هایی کار احمقانه ایست.زیرا کسی که این کلمه را جستجو می کند معلوم نیست به دنبال چه چیزی است و ممکن است ترافیک حاصل از این کلمه که به سختی و هزینه فراوان از طریق گوگل حاصل شده است، بدون کاربرد باشد.

کلمات کلیدی تک کلمه ای اگر کلی هستند، بهتر است فراموش کنید.چرایی آن مفصل است که از انجا که قصد من ازاین آموزش، تشخیص رقابت است به آن نمی پردازم.اما حتما کلی بودن یا نبودن کلمه کلیدی را در تشخیص رقابت و پیش بینی میزان سختی کار، حتما لحاظ کنید.

شاخص های اشتباه و راه گم کن!

نگاه مطلق به آمار google trends . آمار گوگل ترندز نسبی است.نباید مطلق به آن نگاه شود.طبیعتا اگر به چیزی که مطلق نیست، مطلق نگاه کنید، کل محاسبات شما بهم میریزد!

تکیه به تعداد نتایج گوگل – متاسفانه یکی از اشتباهات رایج حتی شرکتهای بزرگ فعال در حوزه طراحی سایت و سئو، تکیه به تعداد نتایج گوگل برای تشخیص رقابت است.

تعداد نتایج هیچ ربطی به میزان رقابت ندارد.برخی کلمات کلی هستند و خیلی زیاد در سطح وب به کار رفته اند.در نتیجه برای جستجو کلمه درب ممکن است گوگل بیش از ۲۰ میلیون نتیجه اعلام کند(About 20,000,000 results ).همچنین همیشه از صفحه های اول که بگذرید و به صفحه ۱۱ برسید(نتایج صدم و بالاتر) دیگر خبری از سایت های رقیب نیست و مشاهده می کنید که سایت های خبری و حتی سایت های بی ربطی که به نحوی کلمه کلیدی شما در آنها نام برده شده است حضور دارند.لذا شما وقتی شروع به سئوی سایت مورد نظر با کلمه کلیدی مورد نظر کنید، خیلی زود به صفحه ۵ می رسید(عدد ۵ مثال است).مثال واضح تر اینکه اگر کلمه کلیدی شما، درب اتوماتیک است، با کارهای ساده به صفحه ۱۰ گوگل می رسید.زیرا شما سایت تخصصی درب اتوماتیک هستید ولی صفحات ۱۰ به بعد گوگل، دیگر بی ربط هستند.مثلا ممکن است سایتی درباره درب ماشین های تمام اتوماتیک مطلبی نوشته باشد.این سایت رقیب شما نیست.فقط صفحه ای از آن، با کلمه کلیدی شما، از نظر موضوع، نزدیکی دارد.بنابراین حوزه رقابت شما همان صفحاتی هستند، که مرتبط و هم موضوع شما هستند نه سایتهایی که اتفاقی، صفحه ای از انها، با سایت شما، تناسب موضوعی پیدا کرده است.

نکته مهم تر این هست که این تعداد نتایج در زمان های مختلف متفاوت است و همیشه یک عدد ثابت نشان نمی دهد.ممکن است در طول هفته بارها این تعداد تغییر کند.آن هم با تغییرات خیلی زیاد.مثلا یک روز چند میلیون است یک روز چند صد هزار.و نکته دیگر این است، که تعداد صفحات گوگل با تعداد نتاج همخوانی ندارد.گوگل وقتی برای یک عبارت، مثلا ۵۰۰ هزار نتیجه اعلام می کند، یعنی باید ۵۰ هزار صفحه وجود داشته باشد.در حالی که وقتی شما صفحه ۲۰ و حداکثر صفحه ۱۰۰ را رد کنید، دیگر نتیجه ای وجود ندارد و صفحات گوگل به همینجا ختم می شود.

مثال واضح تر، کلمه “خرید شارژ ایرانسل” دارای حدود ۷۰۰ هزار نتیجه است(تعداد نتایج همیشه تغییر می کند).و کلمه کلیدی “لوله گاز” حدود یک میلیون و دویست هزار نتیجه دارد.با توضیحاتی که در بالا درباره تعداد نتایج گوگل داده شد و با تکیه بر عقل و منطق، مسخره نیست تصور کنیم لوله گاز به خاطر عددی که گوگل نشان می دهد، دارای رقابت بیشتری است؟!!!

بنمایه : seorooz.net

درباره ی seonim

همچنین ببینید

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری

  سئو کلاه خاکستری سئو کلاه سفید به تمامی فعالیتهای مطابق با اصول و قوانین …

یک دیدگاه

  1. باسلام .ممنون از مطالب مفیدتون.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *