آموزش وردپرس
خانه / طراحی سایت / روانشناسی رنگها در طراحی سایت

روانشناسی رنگها در طراحی سایت

رنگ-وبسایت

یكي از اصول بسيار مهم و كليدي در طراحي صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندي صفحات و استفاده از رنگ هاي مكمل و تركيبي مطلوبي است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند.

اين كه چه رنگي متناسب سايت هاي وب است ، پرسشي است كه كارشناسان وب ، خيلي پاسخ جامع و كاملي براي ان ارايه نكرده اند و كم تر متخصصان طراحي وب به مسئله روان شناسي رنگ ها در طراحي سايت ، توجه كرده اند.

اما به هر حال يك اصل كلي وجود دارد كه مي گويد : در رنگ بندي يك صفحه ، بايد به اين موضوع توجه شود كه اين رنگ قرار است در چه صفحه اي و با چه موضوعي به كار رود. يعني اصل توجه به عملكرد و موضوعيت سايت ، در رنگ بندي مطالب مهم است . سايت هاي دولتي و به طور كل ، سايت هايي با بازديدكننده بسيار بالا ، معمولا از رنك سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبي براي لينك هاي صفحه و رنگ بنفش براي لينكهاي مشاهده شده كه به عنوان default برنامه فرانت پيج نيز به كار مي رود ، استفاده مي كنند.

سايت هايي كه بيش تر جنبه شخصي دارند ، از رنگ هاي مكمل استفاده مي كنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در كنار سرمه اي ، جذابيت خاصي به سايت هايي با موضوعيت بازرگاني مي دهد . و يا در طراحي سايت هاي كودكان ، از رنگ هاي خيلي شاد استفاده مي شود.

به هر حال توجه به كاركرد كد رنگ ها در طراحي صفحات وب از اهميت مهمي برخوردار است . در ادام اين مطلب ، فقط قصد يادآوري نوع روان شناسي هر رنگ درمخاطبان از ديد روان شناسان داريم و فعلا در مورد اين كه چه نوع رنگي براي چه سايتي مناسب است ، صحبت نمي كنيم. اگر چه اين توضيحات ، خود نيز بيان گر استنتاجات خوبي هستند كه وب مسترها را در گرافيك سايت ، به خوبي هدايت مي كند.

يك بهترين رنگ نداريم!

در مديريت نوين يك اصل پذيرفته شده وجود دارد كه يك بهترين شيوه مديريت در كار وجود ندارد. تركيب و هماهنگي و استقرار يك نظام در رنگ بندي صفحات وب نيز ، چنين رويكردي دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست كه سايتي را براي ما جذاب و سايتي ديگر را next مي كنيم. نكاتي كه مي بايست در زمان طراحي گرافيكي سايت در نظر داشته باشيم به شرح زير هستند :

اثر روان شناسي رنگ

قابليت خواندن متون صفحات سايت . مثل سايت : (www.irna.com)
رنگ متمم رنگهاي انتخابي براي بك گراند ، گرافيك ها ، لينك ها و متون ( مثل سايت http://www.HiGrade.ir )
وجود تطبيق رنگي بين لوگوها و آرم هاي صفحات با رنگ بندي متون و مطالب به كار گرفته شده (مثل سايت http://www.karvarz.com )
وجه به نوع مخاطب و بازديدكننده بخش هاي مختلف سايت .

سايتي مانند ياهو ، كه روزانه ميليون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشكيل شده است ، براي هر بخش خود از يك چيدمان و رنگ بندي خاصي در طراحي صفحات اكتيو ، استفاده كرده است . مثلا بخش كودكان ياهو با بخش بازرگاني ان بسيار تفاوت دارد

۵ اصل مهم

ليست زير مشخصه هايي از رنگ ها را كه هنگام طراحي بايد مدنظر داشته باشيد بيان ميكند:

    رنگ ها اثر زيادي روي احساسات ما در ۹۰ ثانيه اول ديدن ميگذارند.
    اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يك جنس از شما كند.
    رنگ ها رفتار ما را در برابر يك موضوع فقط تشديد نميكنند ، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان ميدهند.
    اثر گذاري رنگ در فرهنگ هاي مختلف گوناگون است!
    هر رنگ به تنهايي يك پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد .به قول مك لوهان ، رسانه همان پيام است

روان شناسي رنگ ها

به طور كل ، رنگ ها داراي خصيصه هاي خاصي هستند كه در زير به بخشي از اين مولفه هاي موجود در رنگ ها اشاره شده است :

سفيد :

اشاره دارد به صداقت ، پاكيزگي ، صميميت ، ملايمت و معاصر بود ن چيزي . سفيد بهترين رنگ براي بك گراند هاي وب است . در تجارت سفيد رنگ خستگي گير و انرژي بخش است .

سياه :

اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دليري ، شهامت ، فريبندگي ، شيطان ، مهارت و باستان . مشكي براي رنگ متن روي يك پس زمينه روشن ايده آل است. اين رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميكند .

قرمز :

توانايي ، هيجان ، احساسات شديد ، سرعت ، خطر و تهاجم . اين رنگ از بيننده توجه به خود را طلب ميكند . در تجارت بمعني وام و بدهي است . اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع ميكند .

آبي :

امنيت ، اعتماد ، مسيوليت پذيري ، سرما ، ايمان ، وفاداري ، وابستگي وجاه و جلال . آبي دومين رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعناي ضمانت مالي است .

سبز :

تندرستي ، فراواني ، حاصلخيزي ، آزادي ، شفا و بهبودي ، طبيعت ، پيشرفت ، حسادت و خونسردي . در تجارت بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود .

قهوه اي :

تاثير گذاري ، متانت ، توانگري مالي و كمك كننده بودن . قهوه اي رنگ كره خاكي ماست و در طبيعت بسيار فراوان است .

خاكستري :

صميميت زياد ، اعتبار و نفوذ و عملي بودن . در تجارت بمعناي سنت گرايي است .

صورتي :

ملايمت ، شيريني ، ظرافت و زنانگي ، خوب بودن ، بي گناهي و پرورش كودك .

بنفش :

وقار ، معنويت ، شاهانه بودن ، عيش و نعمت ، دارايي ، اعتبار و نفوذ ، سوگواري و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداري از سبك هاي هنرمندانه است.

نارنجي :

سرزندگي و شوخي ، لذت و خوشگذراني ، تعادل گرمايي ، تشويق كردن ، چالاكي و نيرو ، تحمل و بلند همتي.

زرد :

نور خورشيد ، گرمي ، خوشي ، نامردي ، ترسويي و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و براي تاكيد نيز خوب است . زرد باعث افزايش تمركز شده ، سوخت و ساز را زياد ميكند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست .

طلايي :

نشانگر گران بودن و پرستيژ است .

نقره اي :

سرما ، علمي بودن و اعتبار و پرستيژ است .

پس وقتي ميخواهيد رنگي انتخاب كنيد بايد درباره بازار نهايي كار خود بانديشيد . چه احساساتي را ميخواهيد برانگيخته كنيد ؟ اول كمي درباره چشم انداز احساسي هدفتان فكر كنيد و نيز پيامي كه از راه ديد ميخواهيد منتقل كنيد .

بعد رنگ خود را انتخاب كنيد ! توجه داشته باشيد كه گرافيك صفحات وب ، امروزه نقش زيادي را در ارايه دكترين رفتار سازماني الكترونيكي مراكز رسانه اي غرب به مخاطبان در اختيار دارند و LOGO ، BANNER ، TIZER ها ، فوق العاده در تحكيم مفاهيم به مخاطبان وبي موثر هستند.

انتخاب مناسب رنگ سایت

در طراحی یک سایت المانهای زیادی را باید در نظر گرفت. فونت، حاشیه ها، دسترسی به محتوا، شکل کلی و رنگ سایت همه در زیبایی و کارایی سایت نقش دارند. رعایت نکات اصولی درهمه این بخشها مجموعه چشم نوازی را در برابر دید بازدیدکنندگان قرار میدهد. در این میان انتخاب مناسب رنگ سایت میتواند تاثیر بسزایی در زیبایی محیط سایت شما و جذب بازدیدکنندگان داشته باشد. در ادامه دو سایت کاربردی در زمینه انتخاب رنگ سایت به شما معرفی خواهیم کرد.

سایت ها و ابزارهای زیادی در اینترنت برای بررسی و انتخاب رنگ سایت وجود دارد که هرکدام امکانات متفاوتی را ارائه میدهند ما در اینجا دو نمونه کاربردی و محبوب از نظر خودمان را معرفی میکنیم.

1- Colorblind Web Page Filter

تقریبا 10 درصد از مردان در شناسایی رنگها دچار مشکل هستند و این تعداد در زنها به مراتب کمتر است. کوررنگی در رنگ قرمز و سبز شایع تر است و کسانی که قادر به تشخیص هیچ رنگی نیستند کمتر از 0.1 درصد مردم جهان را تشکیل میدهند. این افراد قادر به تشخیص درست رنگ سایت شما نیستند و شما کار زیادی برای این مشکل نمیتوانید انجام دهید.

بررسی-رنگ-سایت

با توجه به اینکه 10 درصد از بازدیدکنندگان سایت شما ممکن است به این عارضه مبتلا باشند بد نیست که رنگ سایت خود را یکبار هم از چشم آنها ببینید. این سایت محیط و رنگ سایت شما را از دید این افراد بازسازی میکند و شما میتوانید بررسی کنید که ایا تمامی مطالب قابل تشخیص و خوانا هستند یا خیر.

2- Kuler

این سایت به شما امکان میدهد تا ترکیب مناسبی برای رنگ سایت خود پیدا کنید. پیشنهاد رنگ جدید با توجه به رنگ های موجود در سایت شما و معرفی ترکیب های رنگی 2 تا 5 تایی با مفاهیم و پیام مربوط به آن برای رنگ سایت شما از امکانات آن است. بطور مثال میتواند ترکیب مناسبی برای رنگ سایت با مضمون پاییز به شما پیشنهاد دهد. همچنین اجازه دارید از ترکیبات رنگ سایت دیگران نیز ایده بگیرید.

ترکیب-مناسب-رنگ-سایت

بن مایه : parsico ، websima

درباره ی seonim

همچنین ببینید

mvc

تکنولوژی های طراحی وب : قسمت هشتم – معماری MVC

             MVC مخفف سه کلمه Model (مدل ) و View(نمایشگر) و controller( کنترلگر) است. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *