آموزش وردپرس
خانه / سئو / تاثیر توضیحات متا در سئوی وبسایت شما

تاثیر توضیحات متا در سئوی وبسایت شما

html-meta-tags
html-meta-tags

در میان متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردار است.این تگ در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

در گذشته نه چندان دور متا تگ نقش مهمی در رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو ایفا میکردند، با این وجود گوگل به تازگی اعلام کرده است که این تگ هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی سایتها ندارد. اگر به این جمله با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه میشویم که توضیحات متا بطور غیرمستقیم بر رتبه شما در گوگل تاثیرگذارند، در ادامه دلیل آن را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت توضیحات متا چقدر است؟

محتویات تگ متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها تگ متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.

بعنوان مثال اگر شما بدنبال بلیط هواپیما باشید و در میان نتایج توضیحات متا ی صفحه‌ای شامل قیمت باشد، به احتمال زیاد آن سایت را به سایر گزینه‌ها ترجیح میدهید.

meta-tags-google

درج اطلاعات

تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل خواهد داشت. هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان میدهد. تحقیقات جدید سئو نشان میدهد که گوگل در الگوریتم رتبه بندی رنکبرین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.

نکته: از عوامل تاثیرگذار دیگر بر رتبه سایت شما نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) صفحات سایت است. نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) در واقع درصد افرادی هستند که بلافاصله پس از ورود به یک صفحه از سایت شما از آن خارج میشوند و به صفحه نتایج برمیگردند، این امر به گوگل نشان میدهد که توضیحات متا شما با آنچه در سایت دارید متفاوت است و در رتبه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

5 نکته برای سئو بهتر

در این بخش نکاتی برای بهینه سازی تگ متا و بالابردن CTR به شما معرفی میکنیم.

1- یکتا بودن

بهترین کار نوشتن توضیحات متا برای صفحه اصلی و صفحات داخلی بصورت مجزا و متفاوت از یکدیگر است. زمانیکه گوگل متوجه یکسان بودن توضیحات متا در چند صفحه میشود آن را در گوگل وبمستر هایلایت میکند، شما میتوانید این اطلاعات را در بخش زیر از گوگل وبمستر پیدا کنید:

Google Webmaster Tools > Optimization > HTML Improvements

mata-tags-webmaster

متفاوت بودن توضیحات متا برای دو صفحه تجربه کاربری (UX) بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت شما بهمراه خواهد داشت، با توجه به اینکه هر صفحه محتویات خاص خود را دارد یکسان بودن توضیحات متا معنی منطقی نخواهد داشت. گاهی اوقات نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه بصورت جداگانه ممکن نیست، بخصوص برای سایت‌هایی که بیش از 1000 صفحه دارند، در این موارد توضیحات متا را برای صفحه اول و صفحات اصلی سایت خود کامل کنید.

2- تعداد کاراکتر

تعداد کاراکترهای توضیحات متا هیچ محدودیتی ندارد ولی از آنجایی که گوگل تنها 150 تا 170 کاراکتر را در صفحه نتایج خود از توضیحات متا سایت شما قرار نشان میدهد، با قراردادن کلمات کلیدی خود در ابتدای توضیحات متا آن را بهینه کنید. سعی کنید جملات خود را جذاب نوشته تا احتمال کلیک کاربران بر روی آن‌ها را افزایش دهید.

3- کلمات کلیدی

برای استفاده از کلمات کلیدی محدودیتی وجود ندارد ولی توصیه میشود که بیش از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نکنید. در صفحه نتایج گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا بصورت پررنگ تر نشان داده میشوند و این امر شما را در جذب بازدیدکنندگان بیشتر یاری میکند.

meta-tags-keywords

 

4- از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنید

موتورهای جستجو کاراکترهایی مانند +، – و ” را بعنوان کد HTML میشناسد، در صورت استفاده از این حروف ممکن است گوگل آن را بعنوان کد شناسایی کند و به کل نادیده بگیرد. برای بهینه کردن باید از متون ساده استفاده کنید.

5- بازتابی از تجارت شما

متا دیسکریپشن یا همان تگ متا باید به شکلی باشد که در میان رقبا بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما بکشد، اطلاعاتی متفاوت و تخصصی مربوط به تجارت خود را در کنار کلمات کلیدی مربوط به آن قرار دهید تا محتوای متفاوتی را ارائه داده باشید. به مثال بلیط هواپیما برمیگردیم، اگر تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای دارید حتما آن را در 160 کاراکتر اول توضیحات متا قرار دهید.

در پایان توجه داشته باشید که با توجه به سیاست‌های جدید گوگل بدون استفاده از توضیحات متا هم امکان موفقیت دارید ولی با استفاده درست از آن شانس بیشتری خواهید داشت.

منبع : وبسیما

درباره ی seonim

همچنین ببینید

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری

  سئو کلاه خاکستری سئو کلاه سفید به تمامی فعالیتهای مطابق با اصول و قوانین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *